header DNIO&KCO-met sticker en tekst-klein

Voor leerkrachten & startende IB-ers en KC’ers

Sta stevig in je schoenen en word de expert als IB’er en KC’er

Ben je gevraagd om IB’er of KC’er te worden, maar mis je nog een stukje kennis en ervaring? Dan is dit de opleiding voor jou!

Ben je leerkracht en toe aan een nieuwe uitdaging na jaren voor de klas te hebben gestaan? Of heb je een Master (S)EN, Pedagogiek of Gedragsspecialist afgerond? Maar mis je net dat stukje praktische IB kennis en ervaring? Dan is De Nieuwe IB & KC Opleiding precies wat je zoekt.

Het werk van IB’er/KC'er is door de veelzijdigheid zo’n geweldig vak! Je bent als IB’er/KC’er op een andere manier betrokken bij leerlingen en leerkrachten en blijft tegelijkertijd werken aan goed onderwijs. Door het volgen van De Nieuwe IB/KC Opleiding word je opgeleid tot IB’er én KC’er tegelijkertijd.

De opleiding is nóg completer. Er zijn 6 extra modules speciaal voor de Kwaliteitscoördinator toegevoegd. Zo volg je maar liefst twee opleidingen in één, en word je in korte tijd klaargestoomd tot een zelfverzekerde IB’er én KC’er!

~ Startdatum september ~

Eerst meer weten?

Proactief,
daadkrachtig en
oplossingsgericht!

De Nieuwe IB & KC Opleiding
stoomt je in korte tijd klaar

De Nieuwe IB & KC Opleiding geeft je een stevige basis om zelfverzekerd de verschillende rollen en taken van een IB’er en KC’er eigen te maken.

De Nieuwe IB & KC Opleiding is vormgegeven op basis van mijn eigen jarenlange ervaring als (interim) IB’er & KC’er, opleider en coach van intern begeleiders. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden; alles wat je moet weten om goed van start te gaan als IB’er/KC’er vind je in deze 2 in 1 opleiding.

Mocht je tijdens het werken aan de modules vragen hebben, weet dan dat er veel online & offline momenten zijn dat we elkaar spreken en we via de supportmail goed bereikbaar zijn om al jouw vragen te beantwoorden. Dit zorgt voor korte lijntjes en we staan altijd voor je klaar!

Combinatie
online en offline

De Nieuwe IB & KC Opleiding is een opleiding die je online en offline, volgt. Dit scheelt veel reistijd! Daarnaast krijg je vier waardevolle live intervisiedagen, waardoor er veel uitwisseling plaatsvindt en je inspiratie opdoet die je direct kunt inzetten op je eigen school. Het uitwisselen van kennis en ervaring met de andere IB’ers/KC’ers wordt ook als zeer waardevol ervaren.

Het uitvoeren van de opdrachten doe je op je eigen school. Doordat de opdrachten echt aansluiten bij de praktijk, pas je de theorie direct toe.

Volg de modules
wanneer en waar je wilt

Het verschil met standaard opleidingen zit in de korte doorlooptijd, in 8-10 maanden heb je alle modules doorlopen en door de praktische opzet kun je als startend IB’er/KC’er direct in de praktijk aan de slag. Daarbij word je opgeleid door een opleider die zelf uit de praktijk komt en al meer dan 20 jaar (interim) IB’er/KC’er is. Jarenlange ervaring en actuele kennis, daar kan geen boek tegenop!

Het interessante van het volgen van een online en offline programma is dat je het kunt volgen op het moment dat jou het beste uitkomt. Omdat je je eigen tempo kunt bepalen, is achterstand oplopen onmogelijk. Uiteraard is het fijn om altijd bepaalde theorie gelijk op te lopen met de andere IB’ers/KC’ers in jouw groep. De modules blijven 1 jaar lang beschikbaar, zodat je de theorie altijd kunt terugkijken op het moment dat het actueel is.

Nieuw!

De Nieuwe IB & KC Opleiding nog completer

Aan De Nieuwe IB & KC Opleiding zijn 6 extra modules toegevoegd. Je legt eerst een sterk fundament als IB’er en daarna ga je verder met de verdiepende modules, speciaal gericht op de rol van de KC’er en het transformeren naar een lerende school.

Als KC’er begeleid en coach je het team bij het verhogen van de onderwijskwaliteit. Dat vraagt om een scherpe focus op het leren van leerlingen, leerkrachten én het team. En daarin speel je als KC’er een cruciale rol. Maar hoe geef je die rol vorm als startend KC’er, zonder jarenlange ervaring als IB’er? De 6 extra verdiepende modules bieden je precies wat je nodig hebt: praktische handvatten voor duurzame schoolontwikkeling en een constructieve samenwerking met je directeur.

Zo ontwikkel jij je in één opleiding tot een zelfverzekerde IB’er én KC’er, klaar om schoolbreed het verschil te maken.

Wil je eerst meer weten over de opleiding?

Lucienne_2024_020

Over mij

Mijn naam is Lucienne Gravestein, oprichter van de eerste online & offline IB-opleiding in Nederland. Inmiddels heb ik meer dan 450 IB’ers opgeleid. Sinds 1995 werk ik in het onderwijs, van PO tot SO, nationaal én internationaal.

Startende IB’ers en KC’ers opleiden geeft me veel energie: hun leergierigheid en enthousiasme werken aanstekelijk. Dit maakt dat ik dagelijks met veel plezier mijn kennis deel over dit mooie vak. Praktisch en concreet, daar hou ik van!

Met ruim 25 jaar ervaring in het basisonderwijs en krijt aan m’n vingers weet ik hoe boeiend lesgeven is en hoe veelzijdig de rol van een IB’er of KC’er is. Daarom is het belangrijk dat je stevig in je schoenen staat en je vol vertrouwen je rol pakt. Ik help je om de verschillende rollen inspirerend en zelfverzekerd neer te zetten, zodat jij samen met je team de onderwijskwaliteit versterkt.

Wil jij optimaal inspelen op wat leerlingen en leerkrachten nodig hebben? Dan is het essentieel dat je als IB’er of KC’er precies weet hoe je jouw rol inzet om écht het verschil te maken.

“Het vak van een IB’er of KC’er leer je niet uit een boekje, maar in de praktijk, op school.”

Ik help je graag op weg!

Lucienne Gravestein

De Nieuwe IB & KC Opleiding

De Nieuwe IB Opleiding

Scherm­afbeelding 2024-06-04 om 12.41.48

Pak je rol

Als IB’er/KC’er ben je je eigen instrument. Daarom beginnen we bij jou. In deze module ga je op zoek naar jouw persoonlijke kernwaarden en kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen. Je onderzoekt de verschillende rollen en competenties die je voor elke rol nodig hebt.

  • Persoonlijke kernwaarden en kwaliteiten herkennen
  • Valkuilen en ontwikkelpunten in kaart brengen
  • Rollen van een IB’er/KC’er verkennen
  • Competenties per rol benoemen en jezelf kwalificeren

Aan het eind van deze module:

  • Heb je een persoonlijk ontwikkelprofiel met je kwaliteiten en uitdagingen
  • Beschik je over een actieplan voor jouw persoonlijke groei
  • Weet je precies welke taken en competenties je gaat inzetten
  • Weet je hoe je efficiënt en effectief prioriteiten stelt
    Pak je zelfverzekerd je IB-rol op en focus je op je kwaliteiten
Scherm­afbeelding 2024-06-04 om 12.43.36

Zien wat werkt

Om als team dagelijks aan goed onderwijs te werken, is een helder zicht op de onderwijskwaliteit essentieel.

Daarom moet je als IB’er/KC’er objectief kunnen observeren.

  • Klassenbezoeken doelgericht voorbereiden
  • Objectief observeren met een heldere observatiestrategie
  • Effectieve nagesprekken voeren
  • Reflecteren op je eigen rol als observant

Aan het eind van deze module:

  • Bereid je klassenbezoeken doelgericht voor
  • Zorg je voor heldere verwachtingen richting de leerkrachten
  • Voer je zelfstandig klassenbezoeken uit met een heldere observatiestrategie
  • Geef je onderbouwde, concrete feedback aan leerkrachten
  • Stel je samen actiepunten op voor de komende periode
  • Draag je bij aan een continu verbeterproces op je school
Scherm­afbeelding 2024-06-04 om 12.43.45

Effectief communiceren

In deze module leer je gesprekken zo op te bouwen dat het doel voor iedereen helder is en je snel tot de kern komt. Je maakt kennis met de Transactionele Analyse (TA) om inzicht te krijgen in de niveaus van interactie. Zo begrijp je beter wat er in een gesprek gebeurt, want gedrag beïnvloedt gedrag!

  • Een gespreksstructuur opzetten met een helder doel
  • Technieken om snel tot de kern te komen
  • De basisprincipes van Transactionele Analyse toepassen
  • Communicatietechnieken inzetten om gedrag en samenwerking te beïnvloeden
  • Handelingsgericht werken (HGW) toepassen in de praktijk

Aan het eind van deze module:

  • Voer je doelgerichte en gestructureerde gesprekken
  • Schakel je bewust tussen de verschillende TA-niveaus
    Zet je
  • communicatietechnieken in om gedrag en samenwerking positief te beïnvloeden
  • Voer je niet alleen heldere, maar ook effectieve gesprekken
  • Werk je handelingsgericht volgens de 7 uitgangspunten van HGW
Scherm­afbeelding 2024-06-04 om 12.45.34

Ga voor kwaliteit

In deze module ontdek je hoe de onderwijsinspectie de kwaliteit van een school beoordeelt en wat dit concreet betekent voor het onderwijs op jouw school. Je bestudeert het onderzoekskader en verkent hoe jij als IB’er/KC’er samen met je team de onderwijskwaliteit volgens de PDSA-cyclus verbetert.

  • Het onderzoekskader en de kwaliteitsindicatoren begrijpen
  • Hoe de PDSA-cyclus structureel voor kwaliteitsverbetering zorgt
  • Een plan van aanpak opstellen
  • Kwaliteit borgen met je team

Aan het eind van deze module weet je:

  • Hoe het onderzoekskader van de onderwijsinspectie is opgebouwd
  • Hoe je vanuit het onderzoekskader de vertaalslag maakt naar de praktijk
  • Hoe je een concreet en bondig plan van aanpak opstelt
  • Hoe je cyclisch aan de onderwijskwaliteit werkt en deze borgt
Scherm­afbeelding 2024-06-04 om 12.45.41

Kijken naar data

In deze module leer je data te verzamelen, analyseren en interpreteren, zodat je opbrengstgericht werkt (OGW) in de praktijk. Je ontdekt hoe je samen met het team de opbrengsten op school- en groepsniveau presenteert en hoe het onderwijsaanbod afgestemd wordt op de leer- en onderwijsbehoeften van de leerlingen.

• Data verzamelen, analyseren en interpreteren
• Het gezamenlijk presenteren van data
• Het begeleiden van opbrengstgericht werken
• Het vertalen van data naar een concreet plan van aanpak

Aan het eind van deze module:

• Heb je inzicht in relevante data en trends
• Weet je hoe je opbrengstgericht werkt
• Weet je hoe je het team zelf de data laat presenteren
• Weet je hoe het onderwijsaanbod afgestemd wordt op leer- en onderwijsbehoeften van leerlingen
• Begeleid je leerkrachten bij het vertalen van data naar een concreet plan van aanpak op
• Werk je planmatig en structureel aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit

Scherm­afbeelding 2024-06-04 om 12.45.47

Een coachende houding

In deze module ontdek je de basisprincipes van coachen. Door leerkrachten te laten reflecteren op hun handelen, ontdek je hoe je met gerichte vragen hun eigenaarschap versterkt. Als coach bied je geen kant-en-klare oplossingen, maar faciliteer je het leerproces. Een goede coach lijkt misschien lui, maar niets is minder waar!

• De basisprincipes van coachen
• Verschillende coachtechnieken
• Gedoseerd constructieve feedback geven

Aan het eind van deze module:

• Heb je een coachtraject opgestart
• Heb je een coachgesprek uitgevoerd
• Stel je verschillende soorten coachvragen
• Geef je gedoseerd constructieve feedback
• Zorg je voor bewustwording en zelfinzicht bij leerkrachten
• Stel je samen met de leerkracht actiepunten op

Scherm­afbeelding 2024-06-04 om 12.45.52

Stap voor stap

In het onderwijs ben je als IB’er/KC’er regelmatig procesbegeleider bij inhoudelijke veranderingen. In deze module leer je een verandering stapsgewijs in te voeren en draagvlak te creëren binnen je team. Zo bespaar je veel tijd en voorkom je onnodige weerstand.

• Een helder stappenplan voor verandertrajecten in het onderwijs
• Technieken om draagvlak en betrokkenheid te vergroten
• Communicatiestrategieën voor elke fase van de verandering

Aan het eind van deze module:

• Voer je onderwijsveranderingen gestructureerd en effectief door
• Bespaar je kostbare tijd en voorkom je weerstand
• Leid je jouw team zelfverzekerd door elke stap van het veranderproces

Scherm­afbeelding 2024-06-04 om 12.45.57

Blij met weerstand

In deze module ontdek je wat weerstand eigenlijk is, waarom je er als IB’er/KC’er vroeg of laat mee te maken krijgt en hoe je het omzet in een kans. Weerstand hoort er gewoon bij; door de onderliggende oorzaken te achterhalen, reageer je rustig én effectief.

• Oorzaken en vormen van weerstand herkennen
• Weerstand bespreekbaar maken
• Emoties en non-verbale signalen bij weerstand duiden
• Nieuwsgierig en effectief reageren op weerstand

Aan het eind van deze module:

• Herken je vroegtijdig signalen van weerstand in je team
• Gebruik je weerstand om te achterhalen wat er in je team speelt
• Reageer je rustig, effectief en zelfverzekerd op weerstand

quotes
Dana Faber

Intern Begeleider

De Nieuwe IB Opleiding is een opleiding voor het IB-schap met de juiste aanpak; flexibel, alomvattend en diepgaand. Je kan de opleiding op eigen tempo volgen, de modules beiden alle benodigde thema’s aan en je eigen kwaliteiten en rollen als IB’er komen uitgebreid aan bod. Voor mij is het de juiste opleiding geweest.
De momenten van interactie met de groep zijn heel prettig, omdat je dan met medestudenten overlegt. De intervisiemomenten zijn inhoudelijk sterk en worden goed begeleid door Lucienne en haar collega’s.

De Nieuwe IB Opleiding is een rijke opleiding die door een uitgebreid, professioneel aanbod in korte duur en op eigen tempo te volgen is.

quotes

“Ik merk dat ik de IB/KC rol steeds meer in de vingers krijg. Door wisselen tussen zorg/data/leren blijft het werk leuk.”

quotes

"De Nieuwe IB Opleiding gaf me richting én inzicht in mijn rol als intern begeleider. Dankzij Lucienne heb ik mijn eigen footprint kunnen ontwikkelen."

quotes

"Zoals een collega treffend zei: 'Deze opleiding heeft jou bewust bekwaam gemaakt.' En dat voel ik ook zo."

Extra

De 6 modules van De Nieuwe KC Opleiding

bolletjes 1-8 zonder tekst1

De transitie van IB’er naar KC’er

De rol van IB’er is aan het veranderen. In deze module ontdek je hoe de rol van de IB’er zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld, wat de transitie van IB naar KC inhoudt, hoe de drie rollen van KC’er zich onderscheiden van die van IB’er en welke vaardigheden nodig zijn om deze rol stevig neer te zetten. Geen grote sprongen, maar haalbare stappen waarmee je direct impact maakt.

• Een helder stappenplan voor verandertrajecten in het onderwijs
• Technieken om draagvlak en betrokkenheid te vergroten
• Communicatiestrategieën voor elke fase van de verandering

Aan het eind van deze module:

• Voer je onderwijsveranderingen gestructureerd en effectief door
• Bespaar je kostbare tijd en voorkom je weerstand
• Leid je jouw team zelfverzekerd door elke stap van het veranderproces

bolletjes 1-8 zonder tekst2

Visie op Leren

Met een heldere visie op leren leg je de basis voor duurzame schoolontwikkeling én professioneel samenwerken. In deze module scherp je de visie op leren binnen jouw school aan.

  • Verdiep je in hoe het brein werkt
  • Leer je wat leerlingen nodig hebben om optimaal te leren
  • Hoe je deze inzichten koppelt aan jullie gezamenlijke onderwijsvisie

Aan het eind van deze module:
• Heb je een aangescherpte, gedragen visie op leren voor jouw school
• Betrek je collega’s effectief in een gezamenlijke visieontwikkeling
• Kun je kennis over de werking van het brein vertalen naar didactiek
• Leg je de basis voor duurzame schoolontwikkeling en samenwerking

bolletjes 1-8 zonder tekst3

Tandem Directie - IB/KC

Als IB’er/KC’er speel je een cruciale rol in schoolontwikkeling, maar je staat er niet alleen voor. In deze module leer je hoe je samen met de schoolleider een sterke tandem vormt: met een gezamenlijke visie op leren, een heldere rolverdeling en wederzijds vertrouwen. Je ontwikkelt je als informeel leider, creëert impact zonder formele macht en vergroot eigenaarschap en leerplezier binnen je team

• Effectief samenwerken met de directie
• Hoe informeel leiderschap eruit ziet
• Veranderstrategieën om duurzame schoolontwikkeling te realiseren
• Hoe je eigenaarschap en leerplezier verhoog

Aan het eind van deze module:
• Vorm je een hechte tandem met de schoolleider, op basis van gedeelde doelen en vertrouwen
• Zet je je rol als informeel leider doelbewust in om verandering te stimuleren
• Vergroot je het eigenaarschap en leerplezier van leerkrachten, wat bijdraagt aan een professionele leercultuur

bolletjes 1-8 zonder tekst4

Bouw aan een Professionele Leercultuur

In deze module ontdek je hoe je als KC’er een professionele leercultuur ontwikkelt, waarin leren, reflecteren, samenwerken en verbeteren vanzelfsprekend zijn. Je leert patronen in teamgedrag herkennen, groepsdynamiek doorgronden en gerichte interventies inzetten die écht effect hebben.

• Patronen in communicatie, gedrag en groepsdynamiek herkennen
• Gerichte interventies inzetten die bijdragen aan een professionele cultuur
• Strategieën voor het stimuleren van samenwerking, kennisdeling en reflectie

Aan het eind van deze module:
• Creëer je een professionele leercultuur waarin leren en samenwerken vanzelfsprekend zijn
• Zet je interventies in die leiden tot meetbare verbeteringen
• Faciliteer je effectieve reflectiemomenten op teamniveau
• Stimuleer je continue professionele ontwikkeling binnen je school

bolletjes 1-8 zonder tekst5

Samen Leren in een Professionele Leergemeenschap

Werken met professionele leergemeenschappen (PLG’s) is een krachtig middel om samen te bouwen aan onderwijskwaliteit. In deze module ontdek je hoe je als KC’er een duurzame leeromgeving ontwerpt waarin leerkrachten continu van én met elkaar leren, want goed onderwijs begint bij een team dat samen leert. Je leert hoe je leerteams opzet en hoe je opgedane inzichten direct inzet in de klas.

• Leerteams opzetten en structureren
• Coördineer je de leergemeenschap
• Inzichten vertalen naar concrete klassikale acties
• Hoe je als team evidence informed werkt

Aan het eind van deze module:
• Heb je een werkend model van professionele leerteams binnen jouw school
• Professionaliseert je team in een veilige, samenwerkende leeromgeving
• Zet je PLG-inzichten om in verbeteringen in de klas
• Werk je evidence informed als team

bolletjes 1-8 zonder tekst6

Duurzame Schoolontwikkeling

In deze afsluitende module leer je hoe je een cultuur creëert waarin verbetering een continu proces is en hoe je onderwijsverbetering duurzaam borgt. Je staat stil bij de succesfactoren die nodig zijn om professionele leergemeenschappen (PLG’s) stevig te verankeren, ook wanneer collega’s vertrekken.rdt.

  • Succesfactoren voor effectieve PLG’s herkennen
  • Succesfactoren bewust inzetten voor blijvend resultaat
  • Structuren en processen ontwerpen die continu leren en verbeteren ondersteunen
    PLG-activiteiten verankeren in de schoolcultuur

Aan het eind van deze module:

  • Heb je inzicht in de belangrijkste succesfactoren voor duurzame schoolontwikkeling
  • Zet je succesfactoren in, zodat de PLG’s duurzaam de onderwijskwaliteit versterken
  • Leg je processen vast die continu leren en verbeteren faciliteren
  • Borg je een cultuur waarin schoolontwikkeling een vanzelfsprekend, continu proces is
quotes

“De KC Opleiding is een aanrader voor iedere IB’er die diepgang zoekt in zijn/haar werk. Door informatieve modules en live sparringsmoment met collega’s groei je verder in je rol.”

quotes

“Ik vind de intervisiedagen de kers op de taart. Juist buiten je eigen bestuur en SWV informatie uitwisselen is zo waardevol!”

quotes

“De modules sluiten heel goed aan op de dagelijkse praktijk. De onderwerpen sluiten heel goed aan op de taken en inhoud van het van KC’er. Fijn dat je de modules in je eigen tempo en tijd kunt terugkijken.”

Het programma

Het programma van De Nieuwe IB & KC Opleiding is zorgvuldig samengesteld. Het bestaat uit de volgende onderdelen:

De intervisiedagen in hartje Utrecht zijn een combinatie van theorie, intervisie en het uitwisselen van praktijkervaringen. Je oefent nieuwe gesprekstechnieken met ervaren trainingsacteurs aan de hand van aangeleverde casuïstiek (twee dagdelen) en geniet tussendoor van een heerlijke lunch. De acteurs zijn zo bekwaam dat je je direct op je gemak voelt. Na afloop is iedereen laaiend enthousiast. De intervisiedagen zijn écht de krenten in de pap!

De online intervisie vindt plaats in kleine groepjes. Hier breng je jouw vragen en casuïstiek in, zodat je samen met collega IB’ers/KC’ers leert en direct toepasbare oplossingen krijgt aangereikt voor de vraagstukken die er écht toe doen op jouw school.

De Online Masterclasses bestaan uit:

1. Ondersteuningsniveaus
Krijg inzicht in de ondersteuningsniveaus, basis- en extra ondersteuning, de HGW-cyclus, het dyslexieprotocol, aanvragen van een TLV, de jeugdhulpverlening, de meldcode Veilig Thuis en meer.

2. Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Leer hoe je efficient effectieve OPP’s opstelt, stel heldere streefdoelen op, en evalueer samen met ouders en externen.

3. Referentieniveaus
Krijg inzicht in kerndoelen, tussendoelen, cruciale leerdoelen, referentieniveaus en het vaststellen van de schoolambities. En niet te vergeten het onderwijsresultatenmodel, de schoolweging en de schoolspreiding.

Praktijkopdrachten
Alles wat je leert breng je direct in de praktijk met de opdrachten in het digitale werkboek. Zo zie je meteen resultaat op jouw school!

Gedurende de opleiding kun je in de besloten groep eenvoudig connecten met je mededeelnemers. Ideaal om formats en documenten uit te wisselen én elkaar te inspireren.

Certificaatuitreiking
Na afronding van de opleiding ontvang je het certificaat van deelname tijdens de laatste live intervisiedag in Utrecht. We sluiten feestelijk af met de uitreiking, waarna je niet alleen een schat aan praktische kennis hebt, maar ook een waardevol landelijk IB & KC-netwerk.

Support van Team De Nieuwe IB & KC Opleiding
Ons team staat altijd voor je klaar: korte lijntjes, geen vraag is te gek. Op werkdagen streven we ernaar binnen 48 uur (vaak zelfs sneller!) te antwoorden.

Klaar om dé Nieuwe IB’er of KC’er te worden op jouw school? Schrijf je nu in!

20210223_LucienneGravestein-011

Meld je hieronder aan!

Start 8 september

€ 3.995,-

  • 1 JAAR TOEGANG TOT DE 14 ONLINE MODULES
  • PRAKTIJKOPDRACHTEN
  • 1X KICK-OFF
  • 3x ONLINE MASTERCLASS (90 min.)
  • 3x ONLINE INTERVISIE IN KLEINE GROEP (60 min.)
  • 4x LIVE INTERVISIEDAG
  • BESLOTEN NETWERKGROEP
  • CERTIFICAAT VAN DEELNAME

De opleiding is BTW vrij

Wat anderen zeggen over de De Nieuwe IB Opleiding

quotes
Melissa Rooken

Intern Begeleider

Ik ben heel blij dat ik heb gekozen voor De Nieuwe IB Opleiding. Het heeft mij in 8 modules alle kneepjes van het IB-vak voorgehouden en eraan laten proeven. Daarom zou ik de opleiding ook aanraden aan alle startende IB’ers. Ik vond de opdrachten goed uitvoerbaar en de theorie overzichtelijk. Elke 2 weken komt er een module vrij. Als je goed je werk en de opleiding inplant en bijhoudt lukt het prima.

De ZOOM-sessies en Intervisiedagen maken de opleiding heel persoonlijk. De betrokkenheid van Lucienne is ongekend, heel fijn!

quotes
Femke Bakker

Intern Begeleider

Toen ik gevraagd werd onderbouw IB’er te worden en een studie te volgen had ik mijn twijfels. Red ik een opleiding wel naast mijn huidige werkweek en mijn gezin? De Nieuwe IB Opleiding was voor mij een uitkomst!

Omdat ik zelf mijn tijd kon indelen en er ook genoeg contactmomenten werden aangeboden. Lucienne heeft waargemaakt, wat zij beloofd had! De Nieuwe IB Opleiding sluit aan bij de praktijk en geeft je als startend IB’er de inzichten en handvatten die je nodig hebt. Daarnaast zijn de contacten met de andere IB’ers zeer waardevol. Ik ben heel erg blij dat ik voor De Nieuwe IB Opleiding heb gekozen!

quotes
Jasmijn Brandt

Intern Begeleider

Lucienne, dank je wel voor je fijne, praktische opleiding. De prettige opbouw van de modules, de masterclasses, intervisiezooms en de intervisiedagen.  Het maatwerk en de opdrachten hebben gemaakt dat ik veel inzichten en tools heb verkregen hoe ik mijn rol als IB’er in te vullen. De Nieuwe IB Opleiding heeft mij richting gegeven. Door deze basis heb ik mijn eigen footprint als intern begeleider ontwikkeld, daar ben ik je dankbaar voor.

De inzichten en tools hebben mij ook nog eens veel over mijzelf geleerd. Zoals een collega zei: “Deze opleiding heeft jou bewust bekwaam gemaakt.” Dank voor je geduld en voor het aanvullen van persoonlijke en IB-vaardigheden.

Wat IB’ers/KC’ers over De Nieuwe KC Opleiding zeggen:

quotes

“Fijne, relevante onderwerpen die goed aansluiten bij waar ik nu sta als IB/KC’er”

quotes

“Wil je groeien in je rol als IB’er/KC’er?
Wil je in je team aan de slag om elkaar sterker te maken door samen te leren als PLG? Wil je sparren met andere IB’ers/KC’ers over wat je tegenkomt op school?
Volg De Nieuwe IB/KC Opleiding!”

quotes

“De intervisiedagen vond ik vooral fijn om nieuwe onderwerpen te behandelen en te horen hoe andere scholen hier al mee werken. De combinatie van kennis gekoppeld aan de ervaring op de andere scholen is zeer waardevol.”

quotes

“Je hebt weer veel zaadjes geplant en veel inzichten gegeven. Ik heb genoeg informatie gekregen om mij verder te ontwikkelen.”

quotes

“De afwisseling tussen de online modules, intervisiedagen, intervisie zooms en de werkboeken met praktijkopdrachten is het geen waarom ik voor deze KC Opleiding heb gekozen. Voor mij werkt dit!”

quotes

“De modules sluiten heel goed aan op de dagelijkse praktijk. De onderwerpen sluiten heel goed aan op de taken en inhoud van het van KC’er. Fijn dat je de modules in je eigen tempo en tijd kunt terugkijken.”

Veel gestelde vragen

WAT IS HET VEREISTE OPLEIDINGSNIVEAU?
Het opleidingsniveau van De Nieuwe IB & KC Opleiding is HBO+. Uiteraard heeft een PABO-diploma met werkervaring voor de klas de voorkeur. Een afgeronde opleiding tot orthopedagoog of kinderpsycholoog volstaat ook. Twijfel je of jouw vooropleiding past? Mail ons gerust, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

MOET JE IN HET BEZIT ZIJN VAN EEN MASTER DIPLOMA?
Nee hoor, dat hoeft niet. Als leerkracht heb je al zoveel kennis en ervaring in huis dat dit als mooie basis dient om het vak van IB’er/KC’er succesvol eigen te maken. In die zin zijn leerkrachten vaak veel te bescheiden over hun eigen kennis en expertise die ze na jaren voor de klas te hebben gestaan hebben opgedaan.

HOE ZIT HET MET DE STUDIEBELASTING?
De studiebelasting is gemiddeld 1 dag per week gedurende de 8-10 maanden dat de modules vrijkomen. Deze ​tijd ​heb je nodig voor het bestuderen van de theorie en het uitvoeren van de ​praktijk​opdrachten op school. De IB’ers die De Nieuwe IB & KC Opleiding inmiddels hebben afgerond geven aan dat de hoeveelheid opdrachten goed te doen is. Ben je tijdens de start van de opleiding ​al ​IB’er/KC’er, dan kun je op je IB-dagen met de opdrachten aan de slag. De opdrachten sluiten naadloos aan op de dagelijkse praktijk!

KRIJG IK ADVIES EN BEGELEIDING TIJDENS DE OPLEIDING?
Als je advies nodig hebt of ergens in vastloopt, kun je je vragen stellen tijdens de verschillende online & live bijeenkomsten. Ook zijn we via de supportmail goed bereikbaar om al jouw vragen te beantwoorden!

LOOPT HET PROGRAMMA DOOR TIJDENS SCHOOLVAKANTIES?
Tijdens de schoolvakanties worden de modules zoveel mogelijk stopgezet. Nu de vakantiespreiding tussen de verschillende regio’s steeds groter wordt, kan het voorkomen dat een online Zoom-bijeenkomst in jouw vakantie valt. Weet dat je de opname dan altijd binnen een week terug kunt kijken.

IS DE NIEUWE IB OPLEIDING EEN ERKENDE OPLEIDING?
Jazeker, en daar zijn we erg trots op. De Nieuwe IB Opleiding is een door het CRKBO (Centraal Register Kort Beroepsonderwijs) geregistreerde opleiding en Lucienne Gravestein is een door het CRKBO geregistreerd docent. Dit betekent dat wordt voldaan aan de strenge Europese richtlijnen voor docenten Kort Beroepsonderwijs. Dit staat onderaan op de website vermeld.

In het Register Instellingen staan onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen Kort Beroepsonderwijs. Het CRKBO kent zelf geen studiepunten toe aan opleidingen of workshops, maar er zijn accrediterende instanties waar je op basis van deze registratie in aanmerking komt voor punten. Check dit bij je beroepsvereniging of register.

IS DE OPLEIDING GEACCREDITEERD?
Helaas komt De Nieuwe IB & KC Opleiding vanwege het overwegend online karakter, niet in aanmerking voor een accreditatie. Wel ontvang je na het succesvol afronden van de opleiding een certificaat. Het heeft dus absoluut niets met de kwaliteit van de opleiding te maken. De Nieuwe IB Opleiding onderscheidt zich juist door de afwisseling in online en live bijeenkomsten, waardoor je met IB’ers/KC’ers uit het hele land en over de landgrenzen heen in één groep zit. Van de Waddeneilanden tot Zuid-Limburg en van Amsterdam tot Willemstad. Hoe tof is dat?!

WORDEN DE OPLEIDINGSKOSTEN DOOR SCHOLEN EN BESTUREN BEKOSTIGD?
Ja, zeker! Zodra je in loondienst werkt op een school, vergoeden 99% van de scholen en besturen de opleiding. Vraag dit dus even na op school of bij je bestuur. Aan het eind van de opleiding, nadat je alles succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van deelname.

HOE WEET IK OF IK DE RESULTATEN BEHAAL DIE JE BELOOFT?
Door de jarenlange feedback uit evaluatieformulieren weten we zeker dat de opleiding jou veel gaat opleveren. Uiteraard ga je actief aan de slag met de aangeboden kennis en praktijkopdrachten, zodat je alles uit de opleiding én uit jezelf haalt. Onze startende IB’ers/KC’ers zijn doorgaans zeer gemotiveerd, leergierig en enthousiast. Samen zorgen we voor een toffe, veilige en leerzame tijd van!

ONTVANG JE EEN CERTIFICAAT NA AFLOOP?
Na het afronden van de opleiding ontvang je een certificaat van deelname. Bijna alle studenten zijn daarna als startend IB’er/KC’er aan het werk. Daarbij word ik regelmatig door schoolleiders en bestuurders benaderd die op zoek zijn naar een IB’er/KC’er. Dus wees niet bang dat je door het volgen van De Nieuwe IB Opleiding  geen IB’er/KC’er wordt.

HOELANG HEB IK TOEGANG TOT DE ONLINE LEEROMGEVING?
Je hebt tot éen jaar na de start van de opleiding toegang tot de online leeromgeving. Het is fijn om video’s nog even terug te kunnen kijken wanneer een module weer actueel is.

KAN IK VRAGEN STELLEN VOORDAT IK MIJ AANMELD?
Heb je vragen over de De Nieuwe IB & KC Opleiding? Kom dan vooral naar de Online Opendag, waar ik je alles vertel over de opleiding en al je vragen beantwoord. Bovenaan op deze site kun je je direct aanmelden. Liever eerst persoonlijk contact? Stuur dan een mailtje naar support@luciennegravestein.nl, dan nemen we snel contact met je op.

Wat anderen zeggen over De Nieuwe IB Opleiding

quotes
Anne Bronkhorst

Master SEN /Intern Begeleider

Halverwege het schooljaar ben ik met mijn Master SEN op zak gestart als IB’er. Eenmaal in deze rol had ik behoefte om steviger in mijn schoenen te staan en een passende en aanvullende opleiding te volgen. In mijn zoektocht kwam ik De Nieuwe IB Opleiding tegen. Tijdens de online Opendag was ik direct overtuigd. Dit was de opleiding waar ik naar op zoek was!
De Intervisiedagen zijn echt een aanrader! Deze zijn live waarbij je de medestudenten ontmoet, samen kan sparren, ervaringen uitwisselen en gespreksvoering oefent met echte acteurs.

Het fijne van deze opleiding is dat deze ook echt gericht is op de praktijk. Als startende IB’er krijg je ontzettend veel handvatten. Je ontvangt theoretische informatie die je direct vertaalt naar de prakijk door o.a. het uitvoeren van de opdrachten. 

Lucienne is iemand met ontzettend veel ervaring, kennis en enthousiasme. Ze inspireert en enthousiasmeert je! Wil je als startend IB’er met een stevige basis en vol zelfvertrouwen aan de slag gaan, start dan met De Nieuwe IB Opleiding o.l.v. Lucienne!

Lucienne, onwijs bedankt voor alles!

quotes
Eline Ruijven

Intern Begeleider

Ik vond de afwisseling tussen theorie en praktijk precies goed. Daarnaast is de begeleiding echt top. Zo vriendelijk en adequaat. Dat heb ik als heel prettig ervaren.

Ik ben me zoveel meer bewust van hoe ik mijzelf neerzet in een gesprek met een ouder, leerling of collega. Hierdoor kan ik mijn doelen beter bereiken. Daarnaast heeft het mijn zelfvertrouwen vergoot, waardoor ik zekerder ben over mijn eigen kunnen, kan ik sterker handelen en mijn collega’s, leerlingen en hun ouders beter begeleiden.

Ik zou De Nieuwe IB Opleiding niet alleen aan startende IB’ers aan raden, maar ook voor meer ervaren IB’ers kan de opleiding geen kwaad. Ik denk dat iedereen het kan gebruiken om zichzelf en het eigen handelen eens goed te bekijken.

quotes
Germa Schlepers

Intern Begeleider

Ik ben door De Nieuwe IB Opleiding veel meer bewust van hoe ik mijn kwaliteiten kan inzetten en waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe. In het begin komt er veel op je af. Door deze opleiding te volgen krijg je beter overzicht van wat er van je verwacht wordt en wanneer er iets van je gevraagd wordt en wat jij hierin kunt betekenen. Ik heb hier veel meer zelfvertrouwen door gekregen.

Mijn ervaring met De Nieuwe IB Opleiding is heel goed! Lucienne is heel bevlogen en ervaren. Ze weet goed waar ze het over heeft. Ze neemt je stap voor stap mee door de opleiding. je krijgt de ruimte om je opdrachten uit te voeren en de theorie tot je te nemen. Vooral de vrijheid die je krijgt tijdens deze opleiding vond ik erg prettig en daardoor is het goed te combineren met je werk.

quotes
Kim van Hout

Master SEN - Intern Begeleider

Een jaar geleden begon ik vol spanning aan deze opleiding, nog niet wetende of ik wel mocht starten als IB’er op mijn school. Terugkijkend ben ik blij dat ik deze start heb gemaakt. Een opleiding die ontzettend goed aansluit bij de praktijk.

Een topdocent die Lucienne! Blij met haar betrokkenheid, deskundigheid en vooral ook gezelligheid tijdens de live intervisiedagen.

De Nieuwe IB Opleiding is een goede opleiding qua professionaliteit en inhoud. Ik zou de opleiding aan alle leerkrachten die meer uit hun praktijk willen halen aanraden. En ook aan leerkrachten die in het komende jaar als IB’er aan de slag willen gaan.

Nu het nieuwe schooljaar is gestart durf ik te zeggen dat ik met vertrouwen aan de IB-taak ben begonnen. Ik ben blij dat ik de stap van leerkracht naar IB’er heb gemaakt. De opleiding heeft daar absoluut aan bijgedragen!

Wat IB’ers/KC’ers over De Nieuwe KC Opleiding zeggen:

quotes

“Ik zou de KC Opleiding zeker aanbevelen aan collega’s. Het is praktisch, toepasbaar en haalbaar qua tijd. Thanks Lucienne! Ik geniet altijd enorm van jouw plezier en bevlogenheid.”

quotes

“Ik heb elke keer genoten. Fijn om met collega’s te sparren. Ben zeker gegroeid in mijn rol als KC’er, en leer nog elke dag.”

quotes

Ik zou de KC Opleiding aanbevelen bij collega’s vanwege de combinatie offline & onlilne. De live intervisiedagen en door de open en verbindende houding van Lucienne,”

quotes

“Je hebt weer veel zaadjes geplant en veel inzichten gegeven. Ik heb genoeg informatie gekregen om mij verder te ontwikkelen.”

quotes

“De intervisiedagen vond ik vooral fijn om nieuwe onderwerpen te behandelen en te horen hoe andere scholen hier al mee werken. De combinatie van kennis gekoppeld aan de ervaring op de andere scholen is zeer waardevol.”

quotes

“De modules sluiten heel goed aan op de dagelijkse praktijk. De onderwerpen sluiten heel goed aan op de taken en inhoud van het van KC’er. Fijn dat je de modules in je eigen tempo en tijd kunt terugkijken.”

quotes

“De afwisseling tussen de online modules, intervisiedagen, intervisiezooms en de werkboeken met praktijkopdrachten is het geen waarom ik voor deze KC Opleiding heb gekozen. Voor mij werkt dit!”

quotes

“Bedankt voor alles wat ik bij jou heb mogen leren. Ik voel me vooral als IB/KC’er steviger en meer doordacht te werk gaan. Ik heb de opleiding als prettig ervaren. De intervisiedagen deden mij beseffen wat voor mooi beroep ik heb.”

quotes

“De KC Opleiding is een aanrader voor iedere IB’er die diepgang zoekt in zijn/haar werk. Door informatieve modules en live sparringsmoment met collega’s groei je verder in je rol.”

Voor vragen en aanmeldingen mail je naar support@luciennegravestein.nl
Wij streven ernaar binnen 2 werkdagen je email te beantwoorden.

Scroll naar boven